FLORENT CARON DARRAS

French composer, born in Japan in 1986.

フロラン キャロン-ダラス. 日本で生まれた フランス人作曲家

HOMEWORKSLISTENBIOCONTACT

EN

Equally sensitive to spectral music as he is to electronic and traditional music (notably Iranian and Japanese music), Florent Caron Darras writes music that questions sonic models, harmony, ornaments, and attacks, inspired even in his titles by the relationships between humans and their environment.

Born in Japan in 1986, it is with Gregorian singing and classical percussions that Florent C. Darras began his musical career. After his Master degree in research on contemporary Japanese music at Paris-Sorbonne, he studies at the Conservatoire de Paris (Cnsmdp) where his work is awarded by two Master degrees and four prizes in Composition (Stefano Gervasoni and Luis Naón's classes), Improvisation, Analysis (first class honour prize), and Aesthetics (first prize with congratulations for an essay about music and soundscape). After the obtention of the Agrégation, he teaches at the Université catholique de l'Ouest and pursue research on Georgian polyphony with Simha Arom. Willing to improve as a composer with renown musicians, he namely meet and receive advices from Tristan Murail, Toshio Hosokawa, Mark Andre, Jean-Luc Hervé, Yan Maresz, Raphaël Cendo and Yann Robin, before to be selected to follow the Cursus program on composition and computer music at IRCAM. In 2019, he enters the Ph.D program SACRe of Université PSL, within the École Normale Supérieure doctoral school and under the direction of Makis Solomos and Gérard Pesson.

Florent C. Darras has worked several times with Ensemble Intercontemporain, and also with Ensemble Multilatérale, Ensemble Regards, Ensemble Muromachi (Tokyo), Castalian Quartet (London), the performers Marie Ythier, Annabelle Jarre, Fanny Vicens, Nicolas Arsenijevic, or the conductors Matthias Pintscher, David Reiland, Léo Warynski and Simon Proust. His music has been played on France Musique radio station and on the GRM's acousmonium, and has been performed at the Philharmonie de Paris, the Tokyo Philharmony Bunka Kaikan, the Studio 104 (Maison de la Radio), the Centquatre-Paris, and in occasions such as the festival ManiFeste (Ircam - Centre Pompidou), the festival Présences (Radio France), the Milano universal exhibition, or the festival Mixtur (Barcelona).

He is supported by the Fondation de France, the Meyer Foundation, and the Sacem.

JP

フロラン・キャロン・ダラス

1986年新潟生まれ。

アンジェ音楽院、ペイ・ド・ロワール聖歌学校で音楽を習い始める。

ソルボンヌ大学卒業後、パリ国立高等音楽院音楽学科に入学。アナリーゼ、音楽美学を学び修士号を取得。現在は同音楽院作曲科にて、ステファーノ・ジェルヴァゾーニ氏とルイス・ナオン氏に師事し、研鑽を積んでいる。

2012年からアンジェ大学で教鞭を取り、音響学、20世紀の音楽史と分析のクラスを担当。2014年から、音楽民族学者シマ・アロム氏と共にグルジア音楽について研究中である。

これまでに、アンサンブル・アンテルコンタンポラン、アンサンブル・ミュルティラテラル、カスタリアン四重奏団によって作品が演奏され、フランスのみならずイギリス、イタリアでも好評を博している。

幼少の頃より親しんだピアノ、グレゴリオ聖歌、打楽器、とりわけイランの打楽器が創作活動の大切な要因となっているが、一方で写真も自身の芸術活動にとって必要不可欠な存在になっている。

現代音楽グループ”Ensemble Regards”メンバーに所属している。

FR

Aussi sensible à la musique des spectraux qu'aux musiques électroniques ou traditionnelles (notamment iraniennes et japonaises), Florent Caron Darras écrit une musique traversée par la question des modèles sonores, de l'harmonie, des ornements et des attaques, motivée jusque dans ses titres par les rapports entre l'Homme et son environnement.

Né au Japon en 1986, c'est par le chant grégorien et les percussions classiques que Florent C. Darras commence sa pratique musicale. Après avoir soutenu un Master Recherche sur la musique contemporaine japonaise à Paris-Sorbonne, il entre au Conservatoire de Paris (CNSMDP), où son parcours est récompensé par deux Masters et quatre Prix, en Composition (classes de Stefano Gervasoni et Luis Naón), Improvisation, Analyse, et Esthétique (avec un travail unanimement salué sur les rapports entre musique et paysage sonore). Désireux de confronter son travail auprès de musiciens reconnus, il reçoit notamment les écoutes et conseils de Tristan Murail, Toshio Hosokawa, Brian Ferneyhough, Jean-Luc Hervé, Mark Andre, Yann Robin, Raphaël Cendo, avant d'être sélectionné au cursus de composition et d'informatique musicale de l'IRCAM. Agrégé de musique, il enseigne à l'Université Catholique de l'Ouest et poursuit des recherches sur les polyphonies vocales de Géorgie avec Simha Arom. En 2019, il est admis au programme doctoral SACRe de l'Université PSL, dans l'école doctorale de l'École Normale Supérieure et sous la direction de Makis Solomos et de Gérard Pesson.

Florent C. Darras a eu l'occasion de travailler à plusieurs reprises avec l'Ensemble intercontemporain, mais également avec l'ensemble Multilatérale, l'ensemble Regards, l'ensemble Muromachi (Tokyo), le quatuor Castalian (Londres), les interprètes Marie Ythier, Annabelle Jarre, Fanny Vicens, Nicolas Arsenijevic, ou les chefs Matthias Pintscher, David Reiland, Léo Warynski, Simon Proust. Sa musique a été diffusée sur France Musique et sur l'acousmonium du GRM, et interprétée à la Philharmonie de Paris, à la Philharmonie de Tokyo Bunka Kaikan, au studio 104 de la Maison de la Radio, au Centquatre-Paris, ou encore lors du festival ManiFeste (Ircam-Centre Pompidou), au festival Présences (Radio France), au festival Mixtur (Barcelone), et à l'exposition universelle de Milan. Il reçoit, durant son parcours, le soutien de la Fondation de France (Prix Monique Rollin), de la Fondation Meyer, et de la SACEM.

Florent Caronwww.florentcaron.com www.florentcaron.fr compocnsm